Superbowl Sunday

Jag har försökt titta och förstå, alla andra är ju så uppspelta - men jag förmår mig bara inte tycka att det är kul, även om jag kanske måste erkänna att slutet var ganska spännande. De springer några meter i sina tajta trikåer, blir nertacklade, man visar en repris och så blir det reklam. Och att inte förstå ett smack av reglerna gör det ju inte bättre. Så jag har mest haft på spektaklet i bakgrunden medan jag fixat med annat. La mig i sängen för att kolla på halvtidsgrejen som faktiskt brukar vara underhållande, men i år hade de bestämt sig för riktig amerikansk gubbrock á la Tom Petty & The Heartbreakers. Jiihaa. Alicia Keys uppträdde innan matchen och det var ju bättre.

Det är verkligen hysteri kring denna söndag, det är som en helig helgdag. Man kan ungefär jämföra det med finalen i fotbolls-VM för att få lite perspektiv, alla tittar även de som inte ens bryr sig avsevärt. Veckorna innan har matlagningsprogrammen specialprogram om vad man kan laga till matchen, Sears gör reklam för att det nog är bäst att köpa en ny TV lagom till idag, Walmart tipsar om bästa snacksen till matchen och visan fortsätter. På Dagen D handlar allt om vad man ska äta/vad man ska ta för take-out mat. Under matchen kostar 30 sekunders reklamtid 2,7 miljoner dollar(!!!) och många varumärken har till och med specialgjorda reklamer bara för matchen och de har en egen MySpace sida där du kan kolla på dem hur mycket du vill efteråt (reklamen för Diet Pepsi Max där alla somnar var faktiskt både kul och snygg så kolla på den och älsklingen du kan ju kolla på Audi's haha). KFC hade bett spelarna att göra The Chickendance innan, vet inte om det gick igenom. Jag frågar mig om det kan vara värt det men mina roomies påstår att detta är enda gången som folk faktiskt tittar på reklamen och att detta är det event som samlar mest tittare i landet samtidigt (över 100 miljoner bara i USA) så att företagen vinner på det ändå. Oh well, den amerikanska kulturen i ett nötskal.

Vilka som möttes? New York Giants mot New England Patriots (från Boston), Giants vann med 17-14 och matchen spelades på neutral mark i Glendale, Arizona. Så nu vet ni också. San Diego Chargers var visst bara en vinst ifrån Superbowl så det var ju lite synd, eller nåt. Mycket adrenalin och mycket känslor får vi sammanfatta det hela som.
image128
ByeBye!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0