Här bor jag!

Tänkte berätta lite om hur jag bor så ni som inte vet får veta och ni som vet får se! Boende var annars den mest nervösa biten innan jag skulle åka, eftersom det är en så stor skola är det omöjligt för alla att bo på campus i studentboende. Jag vet att jag behöver min privata lilla vrå där jag kan dra mig tillbaka och därför var Villa Alvarado, det boende som internationella studenter kan söka till, inget alternativ. (Dessutom var jag vid det här laget extremt trött på allt pappersarbete som denna resa har inneburit och orkade inte fylla i mer ansökningar.) Där delar man en liten lägenhet med tre andra studenter och man delar rum två och två där endast säng, skrivbord och byrå får plats. Alla jag pratade med innan jag åkte sa att "det kommer fixa sig när du kommer dit, oroa dig inte" så jag var ganska övetygad om att jag skulle hitta något. Hade dock alltid en molade känsla i magen som sa att jag gärna ville ha det fixat innan jag åkte, så jag gav mig in på Craigslist och skickade massvis med mail till potentiella ställen att bo på. Ända fram till veckan innan jag skulle åka var det fortfarande inte fixat så jag bokade hotell för de första nätterna men det var efter att jag gjort det som jag fick napp! Efter ett antal mail fram och tillbaka blev det besämt att jag skulle komma dit och kolla om det var något för mig och det visade det sig att det var!

Jag bor alltså i ett enplanshus med fem andra amerikaner, tre killar och två tjejer, Robert, Paul, Leonel, Katie och Siham. Alla killarna är i övre tjugoårsåldern och jobbar men Siham är ungefär lika gammal som jag och pluggar akupunktur på ett litet college, Katie är bara 19 och läser också på SDSU (hennes pojkvän Ryan är här och hälsar på i några dagar från Berkeley och han är som hämtad ur en amerikansk collegerulle haha). Alla är väldigt trevliga men har sina egna liv, man ser inte så mycket av dem om dagarna utan man kommer och går som man vill. Vi har alla varsitt rum men delar på vardagsrum, två badrum och kök. Huset är väl inte tip-top men det är okej och jag trivs väldigt bra, vill man vara ifred låser man bara in sig på rummet och vill man umgås gör man det. Det bästa av allt är att rummet är möblerat, det enda jag saknar är ett skrivbord men jag ska försöka tigga till mig skjuts till IKEA snart. Huset ligger i ett lugnt område och det tar ungefär en kvart att gå till campus och trolleystationen men jag ska försöka fixa en cykel snart, antingen på "Garage sale" som är nästa söndag eller så skulle jag få låna Roberts som bara står i garaget och ruttnar.
Dessutom är hyran relativt billig, 640 dollar i månaden och då ingår alla omkostader och internet. Det finns också ett soldäck med pool och jacuzzi, tvättmaskin, diskmaskin, ett biljardbord och en tv som är av den större varianten (dessutom har jag egen tv på mitt rum med 500 kanaler typ). Sen har vi en liten hushållerska som kommer en gång i veckan och städar de gemensamma utrymmena så vi slipper bråka om det haha.

Här är lite bilder på hur det ser ut på min gata och på väg till skolan...


...och här är lite bilder på huset och mitt rum o en på mig i rummet!


Jag har helt enkelt haft tur som hittat detta ställe och att de ville ha mig som roommate, jag är mer än nöjd!

Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0