I'm back!

Äntligen fungerar min dator så det här inlägget kanske blir lite långt! Man blir verkligen som förlamad när man är utan dator och utan tillgång till mail - särskilt när man börjar en ny skola och det är en del som måste fixas. Var smart nog och lämnade Sverige utan en konverterare som omformar stömmen så det har inte gått att ladda varken kamera, svensk mobil, datorn, använda hårblås/locktång/plattång eller andra svenska el-grejer men nu är jag back on track! Har irrat runt i några dagar och letat efter en adapter och blev tipsad om "Best Buy" (först lurade en kille mig där men jag fick känslan av att han ljög så jag vände i dörren och gick in igen och frågade en annan haha). Tror att jag sa Thank You! minst femtio gånger till killen som visade mig rätt, men man ska alltid tacka en gång för mycket än en för lite i detta land!

Så, hur har jag det än så länge? Måste säga att det går över förväntan men den här staden är stor, riktigt riktigt stor. Själva staden har ungefär 1,5 miljoner invånare och hela county har 3 miljoner invånare och allt är väldigt utspritt. Det är en nackdel eftersom man nästan måste ha en bil för att kunna transportera sig, kollektivtrafiken är inte alls som hemma utan de flesta har en bil. Flygplatsen ligger väldigt centralt så man flög in över staden med skyskrapor och havet åt ena hållet och bostadsområden och berg så långt ögat kunde nå åt det andra. Det är dock ingen tvekan om att det är en väldigt fin stad!

Campusområdet är väl tiodubbel storlek som Örebro campus och de har självklart tennisbanor, en gigantisk arena där skollaget spelar amerikansk fotboll (där de även har konserter ibland, i Mars spelar bla Foo Fighters), gym, basebollplan, utomhuspool med trampoliner, fotbollsplaner och jag kan nog rabbla upp saker i evigheter - kortfattat så finns det mesta du kan önska utöver bibliotek, alla olika institutioner och otaliga restauranger. Campus är också det väldigt fint med mycket gröna områden och vackra byggnader, här får ni ett smakprov på det jag hann ta innan kameran dog! (klicka på dom så blir dom större)



Igår tog jag först en tur runt campus för att kolla vart jag skulle ta vägen idag för att komma med Campustouren och sedan tog jag "trolleyn" (en slags tunnelbana fast den går mest ovanför marken) till ett område som heter Mission Valley där jag tog en iste och macka på Starbucks i solen innan jag gick till Target. Target har allt, verkligen allt (som ett Ica Maxi typ fast självklart större eftersom allt i detta land är lite lite större än hemma). Köpte lite galgar, tallrikar, en mobil (för $30 haha) och lite annat smått och gott. Släpade mina kassar hem igen och somnade, har ännu inte riktigt ställt om tiden utan somnar tidigt och vaknar runt fem på morgonen.

Idag var det då Campus-tour och så mycket information att jag inte visste vad jag skulle lyssna på längre, det är så otroligt mycket att hålla reda på och det verkar inte finnas ett slut på alla dessa papper! Träffade en australiensk tjej som jag hängde lite med men det var faktiskt bara en annan svensk. Annars var det många från Frankrike och asiatiska länder men flest från Australien. Fixade även ett "SDSU-card" som man är tvungen att ha för att ha tillgång till..ja vad det nu var..men det är säkert bra att ha! Sedan tog jag trolleyn igen till Mission Valley för att fixa adapter och resten är historia.

Ska jag skryta lite om vädret kanske? Ja, San Diego-borna tjatar om att det är kallt men allt är väl relativt. Själv tycker jag att sol, klarblå himmel och 20+ grader är ganska behagligt.
Berättar mer om hur jag bor i nästa inlägg!

Bye for now!

Kommentarer
Postat av: Therese

Va skönt att höra att du kommit på plats och att du börjar få koll på stället! Snacka om omställning från campus här i Öret hahahha! Nu inser man ännu mer hur fult Långhuset är... Behöver jag säga att jag är otroligt avundsjuk på vädret? Här är det regn och storm, verkligen jättemysigt... Ser fram emot att läsa mer om dina äventyr! Puss o kram

2008-01-19 @ 11:34:08
Postat av: hella

and so the stalking begins.. :) verkligen kul att höra att du har det bra gumman! miss you, puss!

2008-01-19 @ 12:38:27
Postat av: Anonym

sweetheart! nu ska jag svara på ditt mail!! puss tuss

2008-01-19 @ 14:14:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0