Drograzzia - Operation Sudden Fall

Idag på löpbandet stod jag och tänkte på det här med droger i det här landet. Dels kan det bero på den diskussion jag, Katie och Melanie hade igår över den tjej som förra året dog här på skolan efter att ha blandat ecstasy, kokain och alkohol (tydligen en livsfarlig blandning, men det kan man ju förstå egentligen eftersom båda är uppåt-droger). När det kommer till droger är jag en väldigt naiv person. Jag har aldrig sett droger och jag skulle förmodligen aldrig fatta om någon jag mötte vore påverkad/hög. Droger gör mig livrädd, det verkar så äckligt och så destruktivt. Innan jag kom hit till USA trodde jag att det här med droger och ungdomar var ett väldigt förstorat ämne av de amerikanska medierna men verkligheten är tyvärr så att det är otroligt vanligt bland ungdomar här. Naiv som jag är har jag väldigt svårt att förstå att det faktiskt även förekommer frekvent på San Diego State, trots att Katie ständigt säger det till mig och att det är en av anledningarna till att hon inte hänger på "frat parties". Eller som Melanie sa det igår "Ja herregud ja, det är ju inte direkt så att de gör det öppet men på fraternityfester är det oftast en självklarhet. Det är ju ingen hemlighet att Alpha Phi-tjejerna (en sorority) håller på med kokain, det är därför alla är så smala." Aka, kokain tar bort hungerkänslan så du slipper äta och bli tjock - bli hög istället. Det är alltså inga "lättare" droger vi pratar om, utan tyngre saker som kokain.

Vår diskussion kom egentligen ganska lämpligt. När jag cyklade hemåt på förmiddagen såg jag tio personer som smög runt ett hus ute på gatan, de hade jackor på sig som det stod DEA (Drug Enforcement Agency) på ryggen och det såg väldigt märkligt ut. När Katie kommer hem berättar hon att det varit en razzia mot en fraternity (Phi Kappa Psi) på campus. Tydligen har de haft koll på denna fraternity ända sedan tjejen som dog förra året, de har haft insiderspanare inom klubben i nästan ett halvår och idag slog de till och arresterade 96 personer! 75 av dessa är studenter som använt och sålt droger vidare till andra studenter och de personerna är nu avstängda från skolan. Här är ett urval av vad de hittade: "four pounds of cocaine, 50 pounds of marijuana, 48 hydroponic marijuana plants, 350 ecstasy pills, psilocybin, 30 vials of hash oil, methamphetamine, various illicit prescription drugs, one shotgun, three semi-automatic pistols, three brass knuckles and $60,000 in cash". Allt det här känns väldigt overkligt, det händer liksom på min skola!
390770-608390770-609
390770-610390770-611
                Foton från Fox6News
Fick ett mail av skolans rektor tidigare;

"This morning, SDSU Police concluded a year-long investigation with the arrest of SDSU students suspected of selling drugs to other students.  The majority of the arrests took place in the College Area and on the SDSU campus as part of a joint operation by SDSU Police and the federal Drug Enforcement Agency... Several SDSU students are among those arrested today.  Each of these students has been suspended.  They will not be returning to class or taking final exams until completion of due-process review, to which they are entitled under the law.  Those who were living in university-managed housing have been evicted...  Certainly today's arrests underscore the scope of the challenges universities face as we fight this major societal problem.  We are determined to remove people from our community who place our students at risk, and to see that they are turned over to the criminal justice system..."


När det kommer till droger kommer jag fortsätta vara lika naiv. Jag är inte ett dugg nyfiken eller intresserad överhuvudtaget. Jag vet att många anser att alkohol också är en drog men enligt min ståndpunkt är det en helt annan sak och den åsikten tänker jag fortsätta stå fast vid, den må vara lite naiv men för mig känns det rätt.
De har släppt bilder på dem, som de alltid gör over here, och många av dom är födda -89(!!) och vissa av dem var bara en vecka från en examen. Hela livet för de här människorna kan ju vara förstört, det kan bara inte vara värt det.
ByeBye!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag håller med dig, jag tänker också fortsätta tänka som du , aldrig droger NO WAY!!! Hemskt att höra om dessa ungdomar!!!!!

Ps jag har kanske lite frågor om San D, om det är lugnt mailar jag dig i dagarna:)

2008-05-07 @ 21:54:46
Postat av: Frida

Sanna: Jag vet, hemskt hemskt! Maila på med dina frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan!

2008-05-08 @ 02:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0